Het Mysterie van Taalwetenschap

Lieve TW!ST’ers,

Er is al weer een maand voorbij gevlogen sinds onze eerste ontmoeting. Deze maand heb ik mij verbaasd over ‘het mysterie van Taalwetenschap’. Iedereen die deze studie doet heeft dit scenario meer dan eens meegemaakt:

A: wat studeer je?
B: Taalwetenschap
A: Ken je dan heel veel talen?
B: NEE

Er bestaat dus verwarring over de inhoud van onze opleiding. Maar daar houdt het niet bij op, ook ons toekomstbeeld laat veel aan de verbeelding over. Niemand weet namelijk wat je precies kan worden met de studie Taalwetenschap. Toch weerhoudt dit ons natuurlijk niet van het volgen van deze leuke studie. Wat je er dus precies mee doet en er mee kan blijft een raadsel.

Om dit mysterie te ontrafelen dacht ik terug aan waarom ik deze studie eigenlijk heb gekozen en wat ik er zo leuk aan vind. Het meest interessante aan de opleiding vind ik de term ‘communicatie’, wat komt er allemaal bij kijken om te kunnen communiceren en wat gebeurt er als er iets fout gaat in deze communicatie. Ik loop sinds februari stage bij een logopediepraktijk in Zwolle en ik verbaas mij iedere week weer over een jongetje in de praktijk, laten we hem voor het gemak ‘X’ noemen. X is zeer jong en heeft een zware taal- en articulatiestoornis waarvoor hij in behandeling is. Het opmerkelijke echter aan X is dat hij geobsedeerd is door het woord ‘slagtanden’! Hij kan het woord helemaal correct uitspreken en gebruikt de term altijd in de juiste context, terwijl de rest van zijn taal- en spraakontwikkeling ernstig achter lopen. Ik vind het fascinerend om te zien hoe ieder kind anders in elkaar zit en hoe je ze kan helpen bij het aanleren van alledaagse communicatie als dit niet vanzelf komt. De ultieme uitdaging zit hem voor mij in het op weg helpen van kinderen naar een manier van communicatie die iedereen begrijpt.

Wat wij precies doen tijdens en na onze opleiding mag dus nog wat vaag blijven, maar ik weet waarom ik de opleiding volg en wat ik er zo leuk aan vind. Dat is toch eigenlijk het allerbelangrijkste. Ik hoop dat jullie ook onthouden wat je aanspreekt in de opleiding en die baan komt later wel (als het goed is).

Tot volgende maand!